"Far From the Madding Crowd" af Thomas Hardy, 4/5 stjerner Gabriel Oak er fårehyrde på en gård, han har lånt penge for at k...

"Far From the Madding Crowd" af Thomas Hardy


"Far From the Madding Crowd" af Thomas Hardy, 4/5 stjerner

Gabriel Oak er fårehyrde på en gård, han har lånt penge for at komme til at eje. Han er dygtig og hårdtarbejdende og tilfreds med sit liv på landet. En dag møder han den unge  Bathsheba Everdene, som er flyttet til landet for at bo hos sin tante, og han falder med det samme for hendes ynde, hendes selvstændighed og hendes stærke vilje.

Gabriels følelser udvikler sig, og han frier til Bathsheba, der afviser ham uden tøven. Hun er glad for sin frihed og selvstændighed og har ikke stærke nok følelser for Gabriel.

Bagefter  flytter Bathsheba til en nærliggende landsby, hvor hun arver sin onkels gård. I mellemtiden mister Gabriel sine får ved en ulykke og må sælge alt, hvad han ejer for at indfri sit lån. Under sin søgen efter nyt arbejde støder han igen på Bathsheba, som tilbyder ham et job som fårehyrde på hendes gård.

Den hengivne og hårdtarbejdende Gabriel modtager nu ordrer fra den selvstændige kvinde, som førhen var hans lige. Det har dog ikke gjort hans hengivenhed mindre. Men Gabriel er ikke Bathshebas eneste beundrer.

Den velhavende og succesfulde bonde Mr. Boldwood er også interesseret i den unge kvinde og udviser en form for besættelse og en stræben efter at eje hende. Ikke nok med det forsøges Bathsheba også forført af den unge og charmerende sergent Troy.

Disse tre vidt forskellige mænd forsøger på hver deres måde at gøre kur til Bathsheba, og det med dette udgangspunkt, at et tragisk kærlighedsdrama udspiller sig.


Far From the Madding Crowd er Thomas Hardys fjerde og første succesfulde roman. Den skildrer en stærk og selvstændig kvinde og hendes stræben efter at opnå personlig succes og at gøre karriere. Men Bathsheba er smuk, og mændene står i kø for at gøre hende til deres hustru.

“Well, what I mean is that I shouldn't mind being a bride at a wedding, if I could be one without having a husband.”

Det er en opmærksomhed, Bathsheba helst vil være for uden, og da hun endelig forelsker sig, fører det til sorg og ulykke. Jeg synes, det er spændende at læse om en kvinde i 1800-tallet, som ikke går op i ægteskab, men som stræber efter at klare sig uden en mand. På den front skiller bogen sig ud fra mange af de andre kærlighedsromaner fra 1800-tallets England.

Thomas Hardy er kendt for sine mange detaljerede beskrivelser, og Far From the Madding Crowd er da også et strålende eksempel på dette. Der er så mange beskrivelser af det landlige Wessex, at det ligefrem står i vejen for handlingen fra tid til anden. Dog synes jeg ikke, romanen skulle være beskrivelserne foruden, for de tilfører ekstra symbolik i forhold til karaktererne og handlingen.

Jeg forestiller mig f.eks., at beskrivelsen af denne bakketop, hvor Gabriel ser Bathsheba første gang, ikke blot er en beskrivelse af bakketoppen men også en beskrivelse af Gabriel som karakter og hans fremtidige handlinger.

"It was a featureless convexity of chalk and soil — an ordinary specimen of those smoothly-outlined protuberances of the globe which may remain undisturbed on some great day of confusion, when far grander heights and dizzy granite precipices topple down.

The hill was covered on its northern side by an ancient and decaying plantation of beeches, whose upper verge formed a line over the crest, fringing its arched curve against the sky, like a mane. Tonight these trees sheltered the southern slope from the keenest blasts, which smote the wood and floundered through it with a sound as of grumbling, or gushed over its crowning boughs in a weakened moan.

The dry leaves in the ditch simmered and boiled in the same breezes, a tongue of air occasionally ferreting out a few, sending them spinning across the grass. A group or two of the latest in date amongst the dead multitude had remained till this very midwinter time on the twigs which bore them and in falling rattled against the trunks with smart taps."

Så selvom beskrivelserne udfordrede min koncentration de første 80 sider, var de også med til at give fortællingen mere liv og tilføre den en ekstra grad af symbolik.

Jeg holdt meget af at læse Far From the Madding Crowd, og det var sjovt at følger med jer andre, som også læste romanen. Hvis I har lyst til at se endnu flere flotte udgaver af den smukke bog, kan I se billeder på Instagram på #ViLæserHardy. I kan også se kommentarer på Twitter under samme hashtag.

Og tak til alle jer, der deltog i fælleslæsningen. Kunne I lide bogen?





6 kommentarer:

  1. Jeg havde det meget blandet med bogen, som du skriver er der mange og meget lange naturbeskrivelser og selv om de bestemt var smukke, kunne de godt få mig til at miste fokus og de gjorde, at det nogle gange var svært for mig at tage bogen op igen, når jeg havde lagt den fra mig. Selve historien om Gabriel og Bathseba nød jeg i allerhøjeste grad at læse, den glemmer man ikke lige med det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det til tider var svært at bevare fokus på grund af de mange beskrivelser. Det havde jeg særligt problemer med i starten, før historien og karaktererne sådan rigtigt kom ind under huden på mig. Samtidig synes jeg også, det var flot at læse :-) Jeg nød i den grad også fortællingen om Gabriel og Bathsheba!

      Slet
  2. Åh, jeg ville så gerne have været med på din fine fælleslæsning, for jeg trænger til at få bogen genlæst. Men ak, tiden gik, og bogen blev ikke læst. Ikke desto mindre er det virkelig et skønt projekt, og jeg har nydt at følge jeres læsning fra sidelinjen.

    Glæder du dig ikke også *meget* til at se filmen? :')

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kender jeg selv alt for godt :-) Men det er dejligt at høre, at du fulgte med på sidelinjen.

      Jeg glæder mig afsindig meget til at se filmen! :D

      Slet
  3. Jeg mangler stadig ca 100 sider eller deromkring, og selvom der er mange uddybende beskrivelser så er jeg ret vild med den stemning bogen formår at præsentere. Og så elsker jeg den kvindekarakter der fremstår i Bathesba, som densitet er det super rart med en kvinde som ikke nødvendigvis stræber efter ægteskab.

    SvarSlet
  4. Det var en fin måde at se de lange naturbeskrivelser på. Jeg må indrømme, at de ødelagde læseoplevelsen lidt for mig. Jeg blev ret irriteret på bogen, fordi historien var rigtig god, men handlingen hele tiden blev afbrudt af dvælen ved detaljer. Jeg glæder mig lidt til at se filmen - tænker, at den kan blive god, hvis der er "skåret ind til benet",

    SvarSlet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.