Jeg har et tæppe i tusind farver af Anne B. Ragde 3/5 stjerner Denne selvbiografiske roman har sin begyndelse i forfatterens hjem i ...

"Jeg har et tæppe i tusind farver" af Anne B. Ragde

Jeg har et tæppe i tusind farver af Anne B. Ragde 3/5 stjerner

Denne selvbiografiske roman har sin begyndelse i forfatterens hjem i Trondheim. Anne B. Ragde har besøg af sin mor Birte, der er sentimental og dvæler ved fortidens sorger og glæder.

”Det må have været helt forfærdeligt for dig at have mig som mor, Anne. Dengang du var lille, mener jeg.” 
  
Således indledes romanen, og herfra udsættes vi som læsere for Annes opvækst. Vi er til stede i en treværelseslejlighed, da faren forlader Anne samt hendes mor og søster. Vi er med, da Birte som alenemor tager arbejde som fabriksarbejder for at forsørge Anne og søsteren. Og vi er med, da Birte mange år senere får kræftbehandling, og hvor rollerne mellem barn og forælder er byttet rundt.

Det er vigtigt for Birte at gøre fortiden op og forklare Anne, at hun har elsket hende, selvom hun havde svært ved at vise omsorg for Anne og hendes søster, da de var helt små. Birte har selv haft en svær opvækst og jublede sågar, da hendes egen mor døde (ligesom i Arseniktårnet) – og det har afspejlet sig i hendes opførsel over for sine egne børn.

Anne får den idé, at hun vil skrive en roman om sin mor. Hun har nemlig også brug for at gå fortiden igennem og at hylde sin mor, som trods alt vendte på en tallerken og ydede den nødvendige omsorg for sine to unge piger.
 
Jeg har læst flere bøger af Anne B. Ragde, og jeg føler efterhånden, jeg er kommet tættere på hende som forfatter via hendes bøger. Hun har haft en svær opvækst og har lært, at man ikke får noget foræret. Tvært imod må man kæmpe for at opnå noget i livet – og det, synes jeg, er meget beundringsværdigt.

Der har på det seneste i bloggerland floreret et spændende tema om at adskille forfatteren og værket. Det skal man ikke nødvendigvis med Anne B. Ragdes bøger. De skildrer nemlig også forfatterens liv – inklusiv en portion fiktion – og lader os komme tæt på hende som person. Og det kan jeg rigtig godt lide.

Jeg har et tæppe i tusind farver er helt sikkert et ”must-read”, hvis man har læst andet af Anne B. Ragde. Særligt Arseniktårnet, som også er selvbiografisk, og som desuden nævnes flere gang i denne roman.  







2 kommentarer:

  1. Jeg har tit overvejet at læse noget af Ragde, men jeg ved simpelthen bare ikke hvor jeg skal begynde

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg helt klart anbefale dig at gøre. Jeg ville nok starte med Arseniktårnet. Hvis du har mod på mere bagefter, kan du begynde på trilogien Berlinerpoplerne :-)

      Slet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.