Jane Austen er en mine absolutte yndlingsforfattere. Hendes stil er klassisk og yndig, og hendes fortællinger er spækket med sa...

"Pride and Prejudice" af Jane Austen





Jane Austen er en mine absolutte yndlingsforfattere. Hendes stil er klassisk og yndig, og hendes fortællinger er spækket med samfundskritik og dyb ironi. Før jul genlæste jeg "Pride and Prejudice", som er en af mine Austen-favoritter.

"Pride and Prejudice" handler om familien Bennet, som bor i et mindre lokalsamfund. Familien består af et forældrepar og deres fem giftefærdige døtre. Mrs. Bennets vigtigste opgave er at få afsat sine døtre til rige mænd, så da den unge og velhavende Mr. Bingley kommer til byen, har Mrs. Bennet svært ved at skjule sin begejstring.  

Det varer heller ikke længe, før Mr. Bingley og den ældste datter, Jane Bennet, sender beundrende blikke til hinanden. Men før forelskelsen når at udvikle sig yderligere, overbeviser den stolte, stædige og ubehagelige Mr. Darcy sin gode ven Mr. Bingley til at forlade lokalsamfundet. I Mr. Darcys øjne er et ægteskab mellem de to unge mennesker yderst fordelagtigt for Jane men et dårligt ægteskab for Mr. Bingley.

For Elizabeth er forelskelsen mellem Mr. Bingley og hendes søster Jane det mest tydelige og naturlige nogensinde, og det bliver en af de mange grunde til, at hun ikke kan udstå den stolte Mr. Darcy. Elizabeth og Mr. Darcy støder på hinanden flere gange senere i fortællingen, og det går efterhånden op for Elizabeth, at hun til tider selv har været  for stolt og stædig.

Et af bogens største temaer er ægteskab. Historien indeholder den romantiske fortælling om lykkelige ægteskaber, man samtidig fungerer romanen også som en kritik af datidens opfattelse af ægteskabet og af forholdet mellem mænd og kvinder. Romanen indledes med det kendte citat: "It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife". Men som det kommer til udtryk i romanen, er det i virkeligheden kvinderne, der er afhængige af at få et fordelagtigt ægteskab, og det er et godt eksempel på den ironi, Jane Austen gemmer rundt omkring i sine nydelige sætninger.

Jeg beundrer Jane Austens skrivekundskaber, og jeg nyder altid at læser denne hjertevarme fortælling.







1 kommentar:

  1. Sikke en flot udgave, den har jeg ikke set før :) Jeg elsker også "Pride and Prejudice" og Jane Austen generelt!

    SvarSlet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.